vrijdag 28 december 2012

Lijstjestijd: wat las ik in 2012

Mirja Clement
Boy Reading
Dit jaar heb ik maar 23 24* boeken gelezen en daarvan heb ik zes boeken met vijf sterren 'beloond': drie romans en drie (auto) biografische non-fictie boeken. Als ik het lijstje zo terug zie, dan hebben die laatste drie de meeste indruk op me gemaakt.
Krabbé beschrijft heel gedetailleerd het drama op de Columbine High School, waarbij hij heel uitgebreid gebruik maakt van dagboeken, spelscenario's en webpublicaties van de twee schieters.
In MetaMAUS beschrijft Spiegelman hoe zijn Maus-boeken tot stand zijn gekomen. Het interessante is dat hij aan de ene kant uitgebreid in gaat op de kunst van het maken van strips en aan de andere kant ook zijn familiegeschiedenis nog eens, maar nu als non-fictie, beschrijft. Bij het boek zat een DVD met een volledige versie van de twee MAUS-boeken en een enorme verzameling aan concepten, kladjes etc.
Joseph Anton van Rushdie beschrijft zijn tocht door de hel sinds 14 februari 1989. Veel recensenten hebben het boek "ijdel" genoemd. Dat lijkt me vooral een "afgunstig" oordeel, omdat Rushdie uitgebreid zijn beroemde vriendenkring beschrijft. Ik heb eerder de indruk dat het wat dat betreft een "dankbaar" boek is. Vooral dankzij zijn uitgebreide en invloedrijke vriendenkring heeft Rushdie de jaren in de "onderduik" doorstaan.


Het afgelopen jaar heb ik hier op 21 mei voor het laatst een uitgebreide boekbespreking geschreven. De afgelopen maanden had ik er geen zin (meer) in, al weet ik niet precies waarom niet.
Misschien dat ik komend jaar wel weer ga beschrijven wat ik gelezen heb. Maar misschien ook niet.

*Op 28 december heb ik 's avonds Een onschuldige familie van Marijke Spies nog uitgelezen.

Gerelateerd
Lijstjestijd: Wat Ingmar in 2011 las
Lijstjestijd: Wat Ingmar las in 2010
Lijstjestijd: Wat Ingmar in 2009 las

Geen opmerkingen:

Een reactie posten