maandag 5 november 2012

Over tablets voor Ethiopische kinderen

Het is een fascinerend experiment, dat Nicholas Negroponte van One Laptop Per Child (OLPC) heeft uitgevoerd,  maar ik weet nog altijd niet of ik vind dat het ethisch door de beugel kan...
Begin dit jaar heeft OLPC in twee afgelegen dorpen in Ethiopië een stuk of wat kartonnen dozen met in totaal 1.000 van deze, kindbestendige, super-goedkope ($100 per stuk) tablets achtergelaten.
Op dvice.com worden de dorpen als volgt omschreven:
Just to give you a sense of what these villages in Ethiopia are like, the kids (and most of the adults) there have never seen a word. No books, no newspapers, no street signs, no labels on packaged foods or goods. Nothing. And these villages aren't unique in that respect; there are many of them in Africa where the literacy rate is close to zero. So you might think that if you're going to give out fancy tablet computers, it would be helpful to have someone along to show these people how to use them, right?
But that's not what OLPC did. They just left the boxes there, sealed up, containing one tablet for every kid in each of the villages (nearly a thousand tablets in total), pre-loaded with a custom English-language operating system and SD cards with tracking software on them to record how the tablets were used.
Dit is wat er volgens Negroponte daarna gebeurde:
"We left the boxes in the village. Closed. Taped shut. No instruction, no human being. I thought, the kids will play with the boxes! Within four minutes, one kid not only opened the box, but found the on/off switch. He'd never seen an on/off switch. He powered it up. Within five days, they were using 47 apps per child per day. Within two weeks, they were singing ABC songs [in English] in the village. And within five months, they had hacked Android. Some idiot in our organization or in the Media Lab had disabled the camera! And they figured out it had a camera, and they hacked Android."
Het idee is natuurlijk fascinerend: hoe veel kunnen kinderen leren door uit nieuwsgierigheid gewoon te spelen? Negroponte omschrijft dit zo:
Will this lead to deep reading? The votes are still out. But if a child can learn to read, he or she can read to learn. If these kids are reading at, say, a third-grade level in 18 months, that would be transformational.
Whether this can happen has yet to be proved. But not only will the results tell us how to reach the rest of the 100 million kids much faster than we can by building schools and training teachers, they should also tell us a great deal about learning in the developed world. If kids in Ethiopia learn to read without school, what does that say about kids in New York City who do not learn even with school?
The message will be very simple: children can learn a great deal by themselves. More than we give them credit for. Curiosity is natural, and all kids have it unless it is whipped out of them, often by school. Making things, discovering things, and sharing things are keys. Having massive libraries of explicative material like modern-day encyclopedias or textbooks is fine. But such access may be much less significant than building a world in which ideas are shaped, discovered, and reinvented in the name of learning by doing and discovery.
Dat zijn goede vragen om te onderzoeken, maar...
Self-taught: Children in Ethiopia are learning to use tablets distributed by OLPC.
Photos courtesy of Matt Keller
Wat betekenen die duizend tablets voor de mensen in die twee dorpen in Ethiopië?
Wat hebben die kinderen er aan om in het Engels een ABC-liedje te kunnen zingen?
Is het niet erg arrogant, misschien wel "imperialistisch" om op deze manier te onderzoeken hoe kinderen leren?
En is Engels kunnen lezen dan echt het belangrijkste?

Ik ben er nog altijd niet uit...

5 opmerkingen:

  1. Wat een interessant verhaal. Maar op de een of andere manier geloof ik het niet. Ik weet niet precies wat ik er niet aan geloof, waarschijnlijk het deel dat de kinderen nog nooit van hun leven een letter hadden gezien.
    Dat de kinderen Engelse ABC-liedjes zingen lijkt me dan weer voor de hand liggen want daarvoor hoef je niet te kunnen lezen, alleen maar na te apen. Het hadden ook Chinese liedjes kunnen zijn, of Nederlandse.
    Ik vind het vooral een stunt. Wel een mooie, maar je kunt je inderdaad afvragen hoe ethisch verantwoord dit is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit weekend een hele tijd naar de "ontmaskering" gezocht, omdat ik ook twijfel, maar heb (nog) niks gevonden. Het zou natuurlijk het mooiste zijn, als over een paar maanden blijkt dat die Ethiopiërs Negroponte voor de gek hebben gehouden...

      Verwijderen
  2. Ik geloof onmiddellijk dat die kinderen van alles zelf hebben uitgevonden. Ik weet nog dat we met mijn 2-jarig dochtertje een Applewinkel binnenliepen en terwijl wij met de verkoper aan het praten waren, had zij in 5 minuten uitgevonden waar je de foto's op een MacBook kon vinden, hoe je ze kon openen in een viewer en hoe je ze kon vergroten en verkleinen.

    Deze Ethiopische kinderen zijn natuurlijk niet achterlijk. Die zijn ook de hele dag bezig met het 'hacken' van hun omgeving. Zoals kinderen dat nu eenmaal doen. Zeker als ze verder geen afleiding van school, zwemles en volledig ingerichte speeltuinen hebben.

    Wat ik ook wel interessant vind is om te weten hoeveel van de tablets het na al die maanden nog deden. Ik bedoel, met 1000 tablets kan je een aardig trail-and-error traject opzetten.

    Maar of het tot leren lezen leidt... Misschien wel als ze verbinding met youtube hebben, en een visueel ingericht alfabetismeprogramma vinden of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook allemaal interessant, maar wat ik me afvraag is wat dit experiment betekent voor het sociale en culturele leven in het dorp? Wat gebeurt met de eigen taal, tradities en gebruiken, worden die nu in een klap verdrongen, doordat een of andere Amerikaan het interessant vindt om een experimentje uit te voeren?

      Verwijderen
    2. Ik geloof zeker dat technologische vooruitgang maatschappelijke en culturele verandering met zich meebrengt. Maar niet alleen ten kwade. In tegendeel. Wellicht hebben deze kinderen nu in een klap de achterstand met hun westerse digital native leeftijdsgenoten ingehaald. Dat is zeker niet alleen negatief. Ik vind het idee dat we andere culturen moet beschermen, conserveren, door ze de rest van de wereld te onthouden erg paternalistisch. Laat ze dat maar zelf bepalen.

      En laten we eerlijk zijn: de Japanse cultuur lijkt heel erg veramerikaniseerd te zijn, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet meer dan uiterlijke schijn. Japanners hebben nog steeds een sterke eigen taal en cultuur, ondanks dat ze verslagen en zelfs even overheerst zijn geweest door de Amerikanen. Hetzelfde geldt voor Vietnam en de Philippijnen. De verschillende volken binnen Indonesië spreken nog hun eigen talen, ondanks de gedwongen, centraal gestuurde 'infiltratie' van het Bahasa Indonesia tot in de poriën van de samenleving (veel sterker dan daarvoor het Nederlands en Pasarmaleis).

      Zeker, als taal en cultuur langdurig en hardhandig onderdrukt wordt, is er een grote kans dat het verloren raakt. De Indiaanse culturen in beide Amerikaanse continenten zijn daar een treurig voorbeeld van. Maar dat lijkt me in dit voorbeeld niet de situatie te zijn.

      En ik weet ook wel dat dialecten (en kleine talen) sluipenderwijs geminimaliseerd worden of zelfs verdwijnen door 'cultuurimperialisme', maar dat is door de globalisering en massamedia onontkoombaar. Ik zie dat als een evolutionair iets. Grote kans dat onze kleinkinderen moeite gaan doen om de Chinese media te volgen. Misschien wel in plaats van het Engels. En hoogstwaarschijnlijk neemt het Nederlands dan weer wat Chinese termen op. En staan er mensen op de barricade tegen de 'versinosering' van Nederland.

      Talen en culturen veranderen toch wel, met of zonder (Amerikaanse) tablet.

      Wat ik niet goed uit de berichtgeving haal is wat de afspraken met de ouders en dorpsoudsten e.d. zijn. Wisten die van het project? Ik kan me niet voorstellen dat de volwassenen anders die tablets zomaar bij de kinderen gelaten hebben. Ik vermoed dat de kinderen 'proefkonijn' waren, met medeweten en instemming van hun ouders.

      Verwijderen