zaterdag 21 januari 2012

Wachtwoord delen als teken van liefde


In Amerika (waar anders zou ik bijna schrijven) schijnt het onder tieners al een tijdje gebruikelijk te zijn om wachtwoorden uit te wisselen als een teken van liefde.
The digital era has given rise to a more intimate custom. It has become fashionable for young people to express their affectionfor each other by sharing their passwords to e-mail, Facebook and other accounts. Boyfriends and girlfriends sometimes even create identical passwords, and let each other read their private e-mails and texts.
Sommigen, en dat is toch wel vertederend, spreken samen een wachtwoord af, waar hun liefde uit blijkt. Hij ILoveAly, zij ILoveKevin. Beetje korte wachtwoorden, maar wel süß...
Wat ik het opvallendste in het hele artikel vind, is de vergelijking met sex die door verschillende "deskundigen" gemaakt wordt. Rosalynd Wiseman, auteur van het boek Queen Bees and Wannabes zegt:
Sharing passwords, she noted, feels forbidden because it is generally discouraged by adults and involves vulnerability. And there is pressure in many teenage relationships to share passwords, just as there is to have sex.
En Patti Cole, moeder van een zestien-jarig meisje en kinderpsycholoog denkt:
young people are sometimes drawn to such behavior as they might be toward sex, in part because parents and others warn them against doing so. "What worries me is we haven’t done a very good job at stopping kids from having sex,” she said. “So I’m not real confident about how much we can change this behavior.”
Op Gizmodo heeft Sam Biddle zelfs een soort handleiding (niet per sé voor tieners trouwens) gemaakt met  welke wachtwoorden je wel kunt (of zelfs moet) delen en welke niet:
  • Netflix - Ja zeker
  • e-mail - Never nooit
  • Facebook - Never nooit
  • AIM - Never nooit
  • Telefoon - ja, doe maar
  • Computer - ja doe maar [maar - voeg ik daar aan toe - als je vriendje Joran van der S. heet, kun je het wachtwoord beter niet vragen...]
Mijn kinderen zijn nog niet zo oud, dus ik heb hier nog geen ervaring mee, maar komt dit ook in Nederland voor?
Is het ook hier een probleem?
Moet er iets gebeuren?
Of is dit een typisch Amerikaans probleem?

(Overigens, mijn vrouw en ik weten ook de wachtwoorden van elkaars e-mailaccounts...)

Gerelateerd
Informatiebeveiliging door bewustwording? Ja natuurlijk!
Monumentale accounts

Foto: Passwords are like pants van Richard Parmiter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten